🔖ESPCEX 2025 — Questão 49 de Inglês Comentada | 🏛️ B3GE™
⬛ Leia o texto a seguir e responda às questões 48, 49 e 50.
Sweden Reintroduces Traditional Books in Schools After Digital-Only Education Experiment
In 2009, Sweden embarked on a bold journey to digitize its classrooms, aiming to revolutionize the way students learn. The government envisioned a future where computers and tablets would transform education into an interactive and accessible experience. By replacing traditional textbooks with digital alternatives, Sweden sought to make learning more dynamic and prepare students for the digital demands of the 21st century.
Despite the initial optimism, the digital transition did not deliver the anticipated results. Although Sweden maintained its high ranking in global education standards, studies and feedback from educators and parents revealed challenges. One significant issue was the decline in essential skills such as reading and writing. Teachers noticed that students struggled to concentrate and retain information when using screens compared to traditional paper-based learning methods.
Distractions from digital devices further compounded the problem. Lots of students get sidetracked by games or surfing the web during class instead of sticking to their studies. While computers and tablets were intended for learning, students often used them for gaming or browsing the internet during school hours, reducing classroom engagement.
Recognizing these challenges, Sweden has decided to reverse course. From 2022 to 2025, the government will invest €104 million to provide every student with paper textbooks for each subject. The decision reflects the government’s understanding that (1)_____ technology has its advantages, traditional teaching methods are vital for fostering critical thinking and comprehension skills.
“This move is about finding a balance,” said Education Minister Lena Johansson. “We’re not abandoning digital tools altogether, but we’re ensuring that they complement rather than replace the foundational aspects of learning.” By reinstating printed material, Sweden hopes to rebuild fundamental learning skills (2)_____ continuing to use digital tools where they can add value.
The new approach aims to harmonize digital and traditional methods to create a more comprehensive educational experience.
⬛ Adapted from: theunn.com
49. “Recognizing these challenges, Sweden has decided to reverse course.” (paragraph 4). According to the text, we can summarize “these challenges” as the following:
[A] Students don’t learn because classes are boring and they also struggle with homework.
[B] Parents can’t afford expensive devices and students prefer to play games and surf the web.
[C] Students learn less by reading on a screen and they also have to deal with the temptations that divide their attention.
[D] Teachers are not prepared to use electronic devices and students can’t learn by reading on a screen.
[E] Students don’t retain information by reading on a screen and printed books cost €104 million.
⬛ Gabarito: (C)
🧭 1️⃣ Leitura orientada da questão
A pergunta quer que você identifique o que o texto chama de “these challenges” (estes desafios), isto é, quais problemas concretos apareceram após a adoção de educação “digital-only”.
No texto, os desafios são descritos em duas frentes principais: (i) queda/fragilidade de habilidades essenciais (leitura, escrita, concentração e retenção); (ii) distrações dos dispositivos (jogos, navegar na internet), que dividem a atenção em sala.
Portanto, a alternativa correta precisa resumir exatamente esse “combo”: aprendizado pior na tela + distrações.
📝 2️⃣ Análise técnica das alternativas (uma a uma)
[A] ❌
Incorreta. O texto não afirma que as aulas são “boring”, nem menciona dificuldade com “homework”.
Isso é invenção fora do texto.
[B] ❌
Incorreta. O texto até fala de alunos que se distraem com jogos e internet, mas não menciona
incapacidade dos pais de comprar dispositivos. Metade da alternativa é “fora do texto”.
[C] ✅
Correta. Resume com fidelidade os dois pilares do problema descrito:
pior desempenho/menor aprendizado ao ler na tela (concentração e retenção caem) +
distrações/temptations (jogos, navegar na web) que dividem a atenção.
[D] ❌
Incorreta. O texto não diz que os professores “não estão preparados”.
Ele diz que eles perceberam dificuldades dos alunos com leitura/escrita, concentração e retenção na tela.
A alternativa inventa um motivo (preparo docente) que não aparece.
[E] ❌
Incorreta. A primeira parte (retenção pior na tela) até conversa com o texto,
mas a segunda (“printed books cost €104 million”) distorce: o texto diz que o governo vai investir €104 million
(investimento de 2022 a 2025), não que “os livros custam” isso como problema/desafio.
Ou seja: mistura fato financeiro com “challenge” de forma indevida.
⚠️ 3️⃣ Armadilhas clássicas da banca
Aqui a pegadinha é a banca oferecer alternativas que:
• trazem meia verdade + uma parte inventada (ex.: custo para os pais; preparo do professor);
• confundem consequência (investimento do governo) com problema (challenge).
❗ Regra de ouro: “these challenges” resume apenas o que deu errado no modelo digital: queda de desempenho na leitura em tela + distração.
🧠 4️⃣ Resumo B3GE™ Master
✔ “These challenges” = problemas do digital-only: concentração/retensão pior na tela + distrações (jogos/web).
✔ Cuidado com alternativas que adicionam “causas” não citadas (pais, preparo docente).
✔ Cuidado com alternativas que confundem investimento (solução) com desafio (problema).
🔎 Gabarito confirmado: (C)
Comentários
Postar um comentário